الارشيف / لايف ستايل

البلوجر سلمى الغزولي ورحلة المليار.. هل نصبت على تجار الملابس؟

محمد اسماعيل - القاهرة - كتبت- أسماء العمدة

ضجة كبيرة أثارتها قضية البلوجر سلمى الغزولي المتهمة بجمع نحو مليار جنيه من النصب على ضحاياها، وإلقاء القبض عليها وشقيقها، بعد الكثير من البلاغات ضدهما مؤخرا.

نصب سلمى الغزولي على فتيات عبر السوشيال ميديا

وفقا للاتهامات، اتبعت سلمى حيلة خداعية للنصب على تجار الملابس، حيث زعمت منحهم خصومات على الملابس وبعض المنتجات، ولكن بشرط تحويل الأموال من خلال تطبيق "إنستا باي".

سلمى الغزولي بصفتها المتهمة بتلك العمليات أوقعت نحو 2000 فتاة راغبات في شراء ملابس، وحصلت على مبالغ بلغت 900 مليون جنيه.

واعتمدت في الترويج لنفسها على حسابها الرسمي، واستغلت صفحات مشاهير البلوجرز للإعلان عن منتجات شراء ملابس للنساء.

شهادات ضحايا سلمى الغزولي

قالت عليا عادل، إحدى ضحايا الغزولي، في مداخلة هاتفية مع برنامج "مصر جديدة" عبر قناة etc مع الإعلامية إنجي أنور قالت: "الموضوع بدأ باتنين شركاء سلمى الغزولي وخلود الصاوي، وبأكد على خلود الصاوي لأن محدش جاب سيرتها بحكم إنها عايشة برة".

وتابعت: "عرضوا كوبونات شراء عبر فيس بوك لأن سعرها أقل من اللي في السوق عشان الفيزا مقفولة في مصر، هم عرضوا يشتروها بسعر قليل من 15 إلى 19 ألف، كنت هستلم يوم 2-2 واتفاجئت أنا وكل الناس إنها هربت وقفلت تلفونها ومحدش يعرف عنها حاجة".

وانتشرت العديد من الشهادات عبر "فيسبوك" يزعم أصحابها أنهم من ضحايا سلمى الغزولي، إذ قال أحد التعليقات: "لو هندور مين اللي بيلتف حول القانون هيبقى خلود الصاوى اللي جمعت باسمها كل الفلوس دي، ولازم نفهم هي بتعمل ايه بكل الفلوس دي"

وفي اتجاه آخر، دافعت بعض التعليقات عن سلمى الغزولي، إذ قال تعليق: "بلوجر إيه ومليار جنيه إيه، بطلوا هبد بقي شو إعلامي جدا"، ورج عليه مستخدم آخر: "حضرتك إنتو خرجتوا بره نص الموضوع إنتو بتحكوا كلام عكس الحقيقة ليه بتركبوا التريند على حسابنا الناس بتموت إنتو بتتكلموا ف إيه؟.. البت دي نصبت علينا واستغلتنا، لبس إيه وشحن

إيه، وبطيخ إيه، ‘حنا ولا شوفنا منها حاجة أصلا والمبالغ اللي بتتقال دي مبالغ فيها".

اقرأ أيضا:

5 علامات على الجلد تشير إلى إصابتك بالسكر

هذا ما يحدث لجسمك عند تناول البطاطا.. 7 تأثيرات غير متوقعة

ضيف صادم وغير متوقع يُفسد عرض زواج لهذا السبب الغريب

4 أبراج تحسدك وتغير من نجاحك.. خلي بالك من عنيهم

موظف يحول 25 مليون دولار لمجموعة محتالين بهذه الحيلة.. كيف أقنعوه؟

Advertisements

قد تقرأ أيضا